Slider

~*Kenangan Lebaran*~


Raya datang lagi...
Budak-budak laa yg paling gembira saat nie...
Jalan...makan...kumpul duit raya...jalan lagi..makan...dapat duit lg...

Aku dulu pn cam tu gak..rase cm nak jadi budak kecik semula je...
seronok sangat...

Dah besar tak laa rase sangat cam tu...
aku dah besar...mama plak makin tua..

tp aku gmbira laa sbb dapat tgk mama senyum je...
dapat bawak mama jalan2...beraya...senang aty aku...


Pagi raya...solat Aidilfitri...rase lame plak tak jejakan kaki kat surau tu..
dulu kecik2 selalu laa pergi dgn abah...
lepas solat mcm biase laa....mintk maaf kat mama...semua..
banyak salah silap aku...sebaknyer rase...


(Al-Fatehah untuk Arwah Asmuni B Hj. Mohd Ramli)

Then.......pergi kubur arwah atuk aku...
teringat balik mase arwah meninggal...
aku kecik lagi...tak taw erti kematian...
orang ramai je datang tengok arwah atuk aku yang terbaring...
mama plak asyik nangis je....

aku plak main lari-lari....

Tapi sekarang baru laa aku terase sepi tanpa atuk..
tak macam orang len....


Lepas pergi kubur....
bersalaman laa plak dgn sume pkcik & mkck aku yg lame sgt tak jmpe..
dulu salam dapat duit raya tp skrg aku plak kne bg kat sepupu2 aku...


(Suke sangat main kat tangga nie mase kecik dulu)


Masuk pagi raye ke-2...rumah bergema lagi dgn suare mama yg kejut pagi...

hari untuk jalan2 rumah saudara mara...
tahun nie sume kene pergi Segamat....rumah Pak Long...
14 orang adik-bradik sebelah mama konvoi ke Segamat...termasuk laa aku..
bawak mama..bawak adek...(abah kene keje)..

baru laa rase beraya sebenar...
redah kesesakan lalu lintas, redah hujan same2...
(Traffic lite yg pling aku hangin kat kulai tuh....merah=140 saat..hijau=30 saat)
Singgah sekejap kat rumah bakal tunang pkcik aku kat Simpang Renggam..
bulan 10 nie dye bertunang...so mase nie laa sume nk tengok muke
bakal tunang dye nie.hikhik......


(Baju purple tu laa bakal tunang dye...bersalaman plak dgn bakal mak mertua..)

Lepas je makan...sume bersalaman...tak ley duduk lame2...
destinasi sebenar tak sampai lagi....
sebelum gerak...sempat laa aku rakamkan gambar sepupu aku yg dah besar2...
bile tengok balik gmbr, rase cam pntas sgt mase berlalu....


(Nie baru sikit...ramai lg kat belakang tu..lebih dari 30 orang..)


(nie laa muke mkck2 aku..yg paling kanan..baju merah..tu laa mama aku...kecik je..)

Perjalanan diteruskan...
sampat kat rumah Pak Long  +- jam 4:25 petang...
rase letih sangat....maklumlah...aku balik JB mlm raye...
smpi lbh kurang jam 3:30 pg..
awal pg dah bgun...mlm rye ptame plak tido lmbat...
so mase nie laa nk brehat sblm wktu mgrb...
sepupu yg kecik2 seronok je bermain...
aku pn terlelap.....zzZZZzZZz...

(nie laa sepupu2 aku yg kecik...ade lagi..)
Petang raye ke-3 sume gerak balik JB..
kenderaan masih g bnyak kat hghway...
tp sume lancar...selamat...
sampi rumah lepas asar terus jmpe kawan2...
malam raye ke-3 aku terpkse laa balik sbb raye ke-4 dah kne kerja....
so mase yg singkat nie laa digunekan tok jmpe kawan2....
jemput datang.....makan kat rumah aku....
thnks kpd adek  sbb tolong masak...
SepdaPPppp....


(Mail...fauzi....makan...aku blenje..hehe..)

Tepat 11:45 malam..aku pn gerak balik Nilai....
sebelum tu sempat lg aku mintak restu dari mama utk doakan aku supaye murah rezeki...
selamat dunia akhirat...mudah btmu jdoh..hikhik....
lastly mintak maaf kat mama.....
3:30pg aku selamat sampai..
beberape jam lg aku kne bangun tok kerja.....
so.....zzzZZZzz......
kpd sume kawan2, rakan seperjuangan...saudara mara..kenalan...
sape2 je laa...aku mohon ampun dan maaf selama kite pernah berkenalan..
sesungguhnya aku manusi biasa yg tak pernah terlepas dari melakukan kesilapan...
Salam Lebaran......:-p



~*Salam Lebaran*~

Cincin disarung hati berdebar
Jarinan lembut wajah terhias
Ramadan disambut penuh sabar
Aidilfitri disambut dengan meriah

Saidina Affan menyusun kata
Tutur peri yang aulia
Maaf-bermaafan sesama kita
Di Aidilfitri yang mulia 
Memukul gendang pelbagai gaya
Amat meriah riang gembira
Ramai bertandang di hari raya
Tersenyum riang sanak saudara

Assalamualaikum w.b.t...
Aidilfitri menjelma lagi...terasa seronok sangat kalau dapat kembali jadi mcm budak2 dulu..
main mercun..dapat duit raya..dapat ikut g jalan2...tp sekarang dah beso tak dapat duit dah...
tapi kene kuarkan duit plak..hikhik...
so dikesempatan ini aku ingin menyusun 10 jari memohon ampun dan maaf kepada sesiapa saja yg aku pernah kenal...
harap segala salah silap dapat laa dimaafkan...makan minum dapat laa dihalalkan...
kire 0-0 laa ea...kepada member2 aku kat institusi dulu...kalau laa dapat beraye same kn best....
ok laa...hari nie kene balik awl....so....SELAMAT HARI RAYA......