Slider

~*Saya SAYANG Malaysia*~

sedar tak sedar...dah 53 tahun kite merdeka...
macam2 perubahan yg kite kecapi sekarang....
keaman..ketenteraman....kemewahan....
Alhamdulilllah aku bersyukur... :-)

SELAMAT HARI MERDEKA :-)
aku bangga aku anak Malaysia...


~* Studio F.A.R.U.Q *~





~*Mahu berkongsi ilmu suntingan*~

minat dalam bidang suntingan gambar??
geram tengok kawan2 yg taw edit-meng'edit' nie??
hehehhe... :-o

orait....jom kite kongsi ilmu bersame ok...
atas permintaan rakan blogger gak...so...aku tak kisah sape2 nk blajar+kongsi...
aku nie tak pro dalam bidang edit-meng'edit' nie..
blajar pn explore sendiri je...
perisian yg biase aku gunakan adalah Adobe Photoshop CS3..(ramai yg gune)
bukan CSI ok... :-)
sekarang banyak dah software utk suntingan gambar nie...
antaranya ialah Photoscape, Photoshop,  PhotPlus, Magic Photo Editor...
banyak....giler banyak...

mcm mane nk mule??
bile mau mule??
nanti kite mule ok...
Tungguuuu........

Adobe Photoshop :-)

~*Majlis Cukur Jambul*~







~*Biggie : Aren+Ain*~

atas permintaan pengantin yg baru balik berbulan madu....
nk tengok gambar perjalanan majlis dyeorang...
so aku upload beberape keping gambar yg sempoi.....

actually aku tak edit ape lg pn gmbar pasangan nie sbb terlalu sibuk dengan album pengantin terdahulu....
diharap kpd Aren+Ain....
banyakkn bersabar ye....hihihi :-p
kene queue dulu...
amek laa gambar2 nie dulu sbg tatapan anda...haha :-0

amat seronok bekerja dengan pasangan nie sbb naik senak perut gelak...
terlalu sporting smpi aku plak yg tak larat nk gelak...
senang menggayakan baju...senang senyum...
aaarrgghh!!sume sng laa..nk cite pnjg plak nnti...
jam pn dah pkul 1:45 pg nie...

so.......
LaaayyyyAaaNNZZZzzzz....


~*Pertunangan Ieda & Khai*~





~*PadaMu Ku Bersujud*~


~*Sharing is Caring2*~

  • Suami yang taat dalam melaksanakan perintah serta suruhan Allah dan Rasulnya dan dapat pula membimbing isterinya.
  • Suami yang mampu memberikan nafkah sama ada zahir ataupun batin
  • Suami yang sedia memberikan nasihat, bimbingan, dorongan, didikan dan tunjuk ajar dalam melaksanakan tugas serta tanggungjawap rumahtangga dan juga terhadap Allah s.w.t
  • Suami yang bijak dalam menyelesaikan permasalahan isteri yang timbul bersama jiran tetangga atau sebagainya.
  • Suami yang dapat memberikan pemerhatian dalam hal keselamatan, kebajikan dan kesihatannya.
  • Suami yang dapat menyediakan tempat tinggal, pakaian dan makanan yang sempurna mengikut kemampuanya
  • Suami yang penyabar dan tidak menggunakan kekerasan dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau untuk mendapatkan sesuatu.
  • Suami yang tidak cemburu buta tanpa asas terhadap isterinya yang mana boleh merosakkan keutuhan rumah tangga mereka.
  • Suami yang sentiasa memberikan kasih sayang, belas kasihan dan pergaulan yang baik terhadap isterinya
  • Suami yang sentiasa menjaga rahsia isterinya dan tidak di dedahkan kepada orang lain
  • Suami yang ikhlas dan jujur serta dapat menepati janji terhadap isteri dan anak-anak.
  • Suami yang menjauhkan diri dari perbuatan maksiat seperti meminum minuman keras, berjudi, berzina, menipu, mencuri dan sebagainya
  • Suami yang dapat memberikan penjagaan dan pemerhatian yang baik terhadap isterinya penjagaan ini meliputi semua hal termasuk kehormatannya
  • Suami mestilah bijak memahami perasaan dan hati isteri sama ada dengan perbuatan atau perkataan, jangan biarkan dirinya dalam keadaan sedih
  • Suami yang sentiasa mengutamakan kebersihan diri, zahir dan batin
  • Suami mestilah menahan dirinya dari bergaul secara bebas dengan wanita lain
  • Suami yang dapat menyelidik secara cermat dan teliti segala hal yang disampaikan oleh orang lain yang berkaitan dengan isterinya.
  • Suami yang bijak dalam memimpin tumah tangganya dengan penuh amanah serta bertanggungjawab.

~*Teringat zaman dolu-dolu*~

Hari nie hari Isnin...16 Ogos 2010....bersamaan 6 Ramadhan 1431 Hijrah....
rase mcm sekejap je mase bergerak....pantas....
masuk pejabat 7.50 pg....mcm biase...

On PC....bace email...takt ade email yg urgent...
tertarik dgn 1 email dari kawan yg aku knal mase BTN dulu...
dan gambar2 tersebut membuatkan aku terkenang balik zaman sekolah..
zaman budak2.....
bestnye rase kalau dpat balik semula ke alam tu.....
tak payah nk pikir masalah...
macam2 lagi....
pikir keseronokan je....
name pun budak kn....hihihi :-p

actually sume gambar2 nie tak de kene-mengena ngn aku pn...
cume sume nie membuatkan aku rindu sume kenangan dulu2.....

kasut??
haha...kasut ne dulu dah kire glamour dah mase zaman aku...
tp skarang tak taw laa ape yg paling glomour kn...
bedak??
aku rase mcm tak pernah gune bedak nie tp aku ingat mase abah aku bawak aku g gunting rambut....
aku nmpak bedak nie atas meja kedai gunting tu....
name kedai 'Gunting Rambut RIZAL'
tp skarang ade lg ke??

buku??
bukan nk cakap pasal buku tp aweks dalam buku tu..yg pakai pinafore tu....
awek's dolu-dolu suke pakai baju tu g skolah....hihi.....

haaa nie best sket....
aku cukup suke lori nie kalau datang skolah....dapat minum free...
kadang2 lori 'honey star'...'coco crunch'....

baling tin??
wow....tp aku dulu main baling seliper....member plak suke pkai seliper jepun tu...
kalau kne baling memg berbirat badan....tp mase tu tak pikir ape...
yg penting seronok....
sekarang budak men PS je dpan TV..dalam rumah...hehe

tiket bas??
haha.....nie tiket dulu2...sekarang ade lg tak ek??
sume dah pkai sistem dah sekarang.....tekan je kuar tiket....
kalau dulu selalu dengar kondukter bas bawak beg bnyk syiling+tiket sepapan...

kebooooommmmm!!!
nie la meriam buluh...musim pose dah nk raye memg hangat laa perang antare kampung...
slagi tak habis kobait...jgn harap nk balik....

buku??
aah buku laa..tak kn kerbau kn....
aku sekolah kat STARP, Kulai dulu.....
tingkatan 2 tu memg aku suke main2.....dalam kelas...luar kelas....
dalam makmal.....mcm2 laa....
antare geng aku dolu2 ialah Mail...Pojie..Iwan...Farez...Padil...
weh sume....mane korang skarang??idop lg tak??

~*Sharing is Caring*~

Sumber dari  kad jemputan.com


Ciri Isteri Solehah

Dalam sebuah hadis yang Rasulullah S.A.W bersabda:
"Mahukah kamu aku beritahu dari hal sebaik-baik barang yang perlu disimpan oleh seorang lelaki?" Iaitu isteri yang solehah. Jika suami melihat kepadanya dia akan gembira , jika suaminya menyuruh sesuatu dia akan taati dan jika suami tiada di rumah dia akan menjaga harta suaminya dan memelihara kehormatan dirinya." (HR:Ibnu Majah)
Daripada Imam Ahmad dan Imam Muslim, daripada Umar r.a., Rasulullah S.A.W bersabda :
"Bermula dunia ini ialah kesukaan dan keseronokan dan sebaik-baik kesukaan itu ialah perempuan yang solehah."
Isteri yang solehah itu selalu memerhatikan akan tanggungjawabnya sebagai isteri, ia hanya berbuat sesuai dengan ketentuan Allah. Di antara ciri-ciri isteri solehah itu ialah bertanggungjawab terhadap kerja-kerjanya.
Pada dasarnya kewajipan isteri solehah itu ialah:
1. Patuh dan taat kepada suami yang soleh
Rumahtangga bahagia sebenarnya terletak pada isteri yang solehah. Ia taat kepada perintah Allah dan Rasul serta setia kepada suami yang soleh.
"Wanita yang solehah ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri (tidak berlaku curang serta memelihara rahsia dan harta suaminya) di belakang suaminya, oleh kerana Allah telah memelihara mereka..." (Surah An-Nisa':34)
Isteri yang solehah itu di samping patuh kepada perintah Allah dan Rasulullah S.A.W, ia patuh terhadap suaminya dan menyimpan segala rahsia baik di luar rumah mahupun di dalam rumah. Ia selalu tersenyum dan menunjukkan muka manis terhadap suaminya. Tabiatnya yang baik itu menambah kasih sayang suaminya terhadapnya. Ia tidak pernah membantah kata-kata suaminya yag baik, semuanya dikerjakan dengan patuh kerana Allah.
Isteri yang baik apabila berkata dengan suaminya dengan suara yang lemah lembut dan penuh kesopanan . Begitu pula tidak boleh memerintah kepada suami, kecuali diucapkan dengan suatu yang baik sebagai suatu pertolongan. Walau bagaimanapun, ketaatan isteri terhadap suami tidak dalam semua perkara. Sekiranya perintah suami boleh membawa dosa, maka isteri dibenarkan membantah.
Rasululllah S.A.W bersabda,
"Jika diizinkan seorang manusia sujud kepada manusia,tentu aku akan suruh wanita-wanita sujud kepada suaminya lantaran begitu besar Allah jadikan hak lelaki keatas wanita"
2. Menguruskan rumahtangga
Seorang isteri Muslimah disuruh oleh Allah agar sentiasa berada dirumah dan tidak boleh pergi kemana-mana sesuka hati tanpa izin suami. Duduk di rumah bukan bererti hanya berdiam diri sahaja tetapi mengerjakan tugas sebagai isteri. Hikmah daripada perintah Allah tersebut iaitu, supaya para isteri dapat menjaga dan mendidik anak secara lebih sempurna ketika suami mencari rezeki. Disamping itu isteri dapat melakukan pekerjaan rumah seperti menghias rumah dan sebagainya.Walaupun ianya nampak remeh, tetapi ianya amat bermanfaat untuk menjamin keharmonian keluarga.
3. Berhias untuk suami
Menghias diri merupakan kegemaran wanita. Namun kadangkala wanita yang tidak faham akan kewajipannya,ia berhias diri ketika akan keluar rumah. Tetapi ketika di rumah ia dalam keadaan tidak bersih, kadangkala rambutnya pun tidak terurus. Padahal di dalam Islam menganjurkan supaya isteri berhias hanya untuk suami.
Tujuan isteri berhias ketika di rumah ialah supaya suami terhibur. Jika suami pulang dari tempat kerja dalam keadaan letih dengan melihat isteri dalam keadaan berseri-seri serta pakaian yang bersih, maka ia menjadi penawar kepada suami. Sehingga keletihan dalam mencari rezeki tadi menjadi hilang, dan bertambahlah kasih sayangnya terhadap isteri.
Sabda Rasulullah SAW:
"Dari Jabir ra. Ia berkata: Kami pernah pergi bersama-sama Rasulullah di dalam satu peperangan. Ketika kami sampai ke Madinah, kami ingin masuk ke rumah masing-masing. Maka Rasulullah SAW pun bersabda: Bersabarlah, iaitu masuklah pada waktu malam iaitu selepas Isyak, supaya isteri dapat bersikat rambutnya yang kusut dan supaya ia dapat berhias kerana telah lama telah ditinggalkan suaminya." (HR:Muttafaqun Alaihi)
Berhias bukan sahaja bagi menyambut kepulangan suami dari tempat kerja tetapi juga ketika suami ada di rumah. Wanita Islam hanya boleh berhias untuk dirinya sendiri dan untuk suaminya. Berhias mestilah dilakukan secara besederhana, kerana tujuan berhias agar ia kelihatan bersih dan senang dilihat oleh suami.
4. Melayani suami
Hubungan seks merupakan penawar kebahagiaan rumahtangga. Ia dipandang sebagai punca keharmonian rumahtangga. Oleh sebab itu isteri hendaklah memberikan layanan yang baik kepada suami dan tidak boleh menolak kemahuan suaminya .
Seorang isteri akan dikutuk oleh malaikat apabila ia menolak kemahuan suaminya sehinggalah suaminya reda kepadanya. Mungkin dalam keadaan tertentu isteri boleh menolak kemahuan suaminya seperti dalam keadaan sakit, atau dalam keadaan yang dilarang oleh syara' untuk melakukan persetubuhan seperti dalam keadaan haid dan sebagainya.
5. Berpakaian menurut ajaran Islam
Isteri yang menutup auratnya merupakan isteri yang solehah, ramai wanita pada zaman sekarang ini yang berpakaian tetapi telanjang kerana ia menutup bahagian tertentu sahaja, kalau menutup semua pun tetapi bentuk badannya tetap nampak jelas.
Allah SWT berfirman, ertinya:
"Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah sebagai perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian daripada tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat." (Surah Al-A'raar:26)
Jilbab merupakan satu fesyen pakaian wanta Islam yang menutup tubuh atau sebahagian besar badan wanita di sebelah atas, kecuali muka dan tapak tangan. Jilbab tidak menampakkan tubuh badan. Allah memerintahkan supaya berpakaian demikian supaya dapat membezakan antara wanita beriman dan tidak beriman, ia juga supaya terhindar dari golongan munafik.
Firman Allah yang bermaksud:
"Hai Nabi, katakanlah kepada isteri- isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan Jilbab mereka ke seluruh tubuh mereka."Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, kerana itu tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha Penganmpun lagi Maha Penyayang." (Surah Al-Ahzab:59)
6. Memberi motivasi terhadap cita-cita suami
Isteri yang solehah adalah isteri yang mahu menjadi teman berunding bagi suami dan menjadi sahabat dalam menyelesaikan pelbagai masalah. Itulah hubungan suami isteri itu diertikan orang sebagai "teman hidup". Jika suami menghadapi masalah untuk mencapai cita-citanya dan cita-cita keluarga maka bermotivasilah kepadanya dan hiburkanlah hatinya. Isteri teladan disamping ia memberi dorongan dan bermotivasi kepada suami ia juga merupakan sumber ilham bagi suami. Ini membuatkan hati suami tenteram apabila bersama isteri dan segala masalah dihadapinya bersama-sama.
Di antara ciri-ciri isteri solehah yang lain ialah:
  • Mentaati Allah SWT dan mengerjakan segala perintah suami selagi tidak melanggar perintah Allah.
  • Tidak mengkhianati dan berlaku curang terhadapnya ketika ketiadaan suami.
  • Bersyukur di atas apa yang disediakan oleh suami.
  • Sentiasa menghormati keluarga suami .
  • Tidak berpuasa sunat tanpa kebenaran suami.
  • Tidak keluar rumah kecuali dengan izin suami.
  • Sentiasa menyerahkan diri kepadanya apabila ia memerlukannya.
  • Memakai wangi-wangian di hadapan suami.
  • Menjaga mulut daripada bau-bauan yang tidak menyenangkan.
  • Berdiam diri ketika suami sedang berkata-kata, baru berbicara setelah suami selesai berbicara.
  • Berdiri tegak sebagai tanda hormat semasa ia datang dan pergi.
  • Bersikap malu terhadap suami. 

~*Stresss...hard disk rosak...*~

entry kali nie agak sedih....agak frust sket...
geram...stress...macam2 pakej la ade....
hard disk jahanam........
mcm2 ade dalam nie.....dokumen penting..gambar fakulti....
hangin pn ade....tah laa..bukan rezeki aku kot....

masuk kali nie dah 3 kali dah berlaku perkare yg same kat aku...
haduh...malangnye rase.......
tp tu laa...nasib sempat backup sket2....
Zalputraz pn dapat la tarik lebih kurang 60% data dalam tu....
so ok laa kn dari tak dapat langsung..
antara cadangan dari Zalputraz :
1 : beli lg 1 hard disk 1Terabyte sbg backup utama dalam PC
2 : beli lg 1 hard disk 1Terabyte tp siap skali dgn housing...gunekan ketika perlu je....

hmm...btol gak tu kn.....tak pe la....nnti beli gak la..keperluan utame...
nie laa nasib aku pada malam sebelum Ramadhan..
semoga ade hikmah atas sume yg berlaku nie....
selamat berpose faruq... :-(


~*Nak puase dah....ucapan untuk semua*~

~*Ingat Pesan Mama Sampai Mati*~


bile dipikirkan balik..baru sejuk aty nie...
teringat pesan dari mama tersayang.....
walaupn macam2 dugaan utk mama...
tp dye masih tenang je....
rilex...maintain....smile....
 sungguh aku kagum dgn cara tu..

 utk mama....selamat menyambut Ramadhan....
doakan anakmu ini menjadi seperti kamu yg mampu menahan segala dugaan Allah...
anakmu disini terlalu merinduimu......
semoga kite sekeluarga sentiasa dirahmati dan dimurahkan rezeki...
kepada makhluk yg menganiaya keluaraga aku...
ko stndby je laa ea....
kalau boleh lari laa jauh2....
nak melintas depan aku jgn smpi aku nmpak...
bukan ape...takut malaikat maut cepat menjelma depan kau nnti...
tak pasal2 cepat plak kau tido dalam liang lahad...
ingat tu....aku warning awl2 nie....
jgn salahkan aku plak nnti ye....
HARI NIE HARI KAU..TP ESOK LUSE....BELUM TENTU HARI KAU LAGI OK